Akademie destinačního managementu: Jak na marketing a produkty v destinacích?
Potkat se s kolegy z oblastních a krajských organizací destinačního managementu, společně si popovídat o zajímavých projektech a od odborníků se dozvědět, jak na destinační management i marketing. To všechno je obsahem Akademie destinačního managementu, která zakončí letošní první ročník třetím setkáním ve Zlíně.
Lidé jsou bez fantazie a neumí číst v mapách, produkty je třeba designovat na míru
„Kdyby se Ford ptal lidí, co chtějí, chtěli by rychlejší koně, protože o autech neměli ani tušení,“ uvedl svůj blok na Akademii destinačního managementu Jaromír Polášek, který se zabývá strategiemi v marketingu a managementu. „V 90. letech v Rakousku se turistů také neptali, jestli by chtěli přijet i v zimě. Alpy byly do té doby letní turistickou destinací, ale šikovní hoteliéři a marketéři nadesignovali produkty tak, aby lidé v zimě přijet chtěli.“
O tom, jak správně připravovat produkty cestovního ruchu, jakým způsobem nad nimi strategicky uvažovat, a také o příkladech dobré praxe byl celý druhý blok Akademie destinačního managementu, který proběhl v lednu v Českých Budějovicích. Speakeři, kteří vedli jednotlivé bloky českobudějovického běhu ADM, se shodli na tom, že je potřeba produkty připravovat velmi pečlivě, podrobně a udržitelně.
„Nejhorší cílovkou je VŠICHNI,“ připomíná Jaromír Polášek. „Čím víc se vám podaří vyprofilovat konkrétního návštěvníka, tím lépe se vám bude produkt nejen tvořit, ale i komunikovat. A nezapomeňte, že středověký hrad není produkt ale atraktivita.“
Na pečlivé profilaci zákazníků se v Budějicích shodli všichni řečníci. Tomáš Polanský z DMO Českobudějovicko-Hlubocko tu představil produkt Stezka Vltavy a odkryl také způsob jeho monetizace na destinační úrovni. Mluvil i o crowdfundingovém financování Ferraty Hluboká, kde platby pomocí QR kódů v místě odchází na účet místního Sokola, který se o stezku stará. Jan Haruda ze studia SocGeo zase ukázal několik příkladů práce s těmi nejzapomenutějšími cíli, na které jsou díky dobré profilaci a komunikaci hrdí i místní.
„Cestovní ruch musí zlepšovat kvalitu života v místech,“ říká Jan Haruda. „Místní nesmí být biti na tom, že si někde někdo něco postavil nebo zprovoznil. Cestovní ruch musí zabezpečit hospodářskou činnost místní komunity, musí chránit přírodní i kulturní bohatství, protože lidé přijíždí právě kvůli němu. Lidé nechtějí jet do Disnelayndu, chcete jet tam, kde je to autentické. A my v cestovním ruchu musíme umět povýšit jejich zážitek na novou úroveň. Dát si tu práci, a i když půjde o blbost, něčím je příjemně překvapit.“
Učit se od nejlepších a popovídat si s kolegy v destinacích
„Chyběly nám možnosti komplexního vzdělávání v destinačním managementu, a také možnost si neformálně popovídat s kolegy,“ říká Jana Pastyříková z DMO Zlínsko a Luhačovicko, která je jednou ze zakladatelek ADM. „Spolu s Pavlem Pichlerem z Travelbakers a Ondřejem Špačkem z Kreia Group jsme se o tom začali bavit a vykrystalizovala nám z toho myšlenka ADM.“ Akademii destinačního managementu proto pro první účastníky otevřeli v září loňského roku.
Program Akademie tvoří tři tematické bloky. Ten první, který proběhl v Brně, se zaměřoval na data, analýzy v cestovním ruchu a financování. Druhý, českobudějovický, pak podrobně rozebíral produkt cestovního ruchu, jeho tvorbu, příklady dobré praxe z Česka i ze zahraničí, a zahrnoval také neformální večerní fuck-up night. Třetí blok, který proběhne v březnu ve Zlíně, bude především o destinačním marketingu.
„Chtěli jsme, aby na ADM mluvili řečníci z praxe v cestovním ruchu i jiných oblastí,“ říká Pavel Pichler z Travelbakers. „Mezi speakery proto byla Soňa Machová z CzechTourism, která mluvila o práci s Tourdata, Jakub Rus z Východních Krkonoš, Jaromír Polášek, Jan Haruda nebo Michal Kůra ze Slovenia.Travel. Ve Zlíně bude mluvit Honza Blažek z agentury Little Greta nebo Pavlína Louženská a Thea Kučerová, které stojí za organizací #holkyzmarketingu.“ Putovní charakter jednotlivých bloků otevírá dveře místním řečníkům a pomáhá také lépe pochopit atmosféru, v jaké vznikají konkrétní produkty nebo projekty.
Jak se přihlásit? Stačí napsat na academy@travelbakers.cz nebo počkat na vyhlášení nového běhu ADM 2023/2024. O novinkách informujeme na našem Facebooku nebo na webu Destinacnimanagement.cz